Mostela

De Mostela of ‘marterkist’ kan effectief worden gebruikt om de kleinste marters (wezel en hermelijn) in beeld te krijgen in het veld. Daar waar dichtheden nog redelijk hoog zijn is de trefkans ook zodanig, zoals onze veldpilots in diverse natuurterreinen hebben laten zien. De standaard Mostela met 80 mm diameter doorloopbuis is geschikt voor de doorgang van vrouw wezel (de kleinste van de wezels) tot man hermelijn (de grootste in de wezelreeks), zoals met we met experimenteel onderzoek konden aantonen. De Mostela zou ook nog een vrouw bunzing kunnen toelaten, maar voor grotere dieren is de kist en het beeldbereik van de cameraval waarschijnlijk te klein. De Jiggler-methode is voor grotere en minder vlugge dieren (van boommarter tot wolf) beter geschikt.

Een hermelijn bezoekt een Mostela (© E. van Maanen)

Een Mostela is voor de hobbyist eenvoudig en niet duur (gemiddeld 45 euro aan hout en ijzerwaren) zelf te maken en aan te passen, naast de aanschaf van een in te passen cameraval naar keuze. Koop ze beslist niet te duur, zoals bij sommige leveranciers op Internet aangeboden. De SKM gebruikt de cameravallen van Bushnell. Deze camera’s veranderen echter per generatie, zodat aanpassing nodig is.

Het prototype van de Mostela door Jeroen Mos.

→We geven hier een bouwplan van de Mostela.

Voor aanvullende informatie over aanpassing en vooral het gebruik van Mostela’s in het veld en in verband met de fenologie van deze dieren zijn we graag van dienst.

Wezel in beeld in een Mostela. Dit mannetje werd meerdere keren in de tijd vastgelegd (vangst en hervangst is dus mogelijk) en kan aan het grillige verloop van de laterale demarcatielijn worden herkend, wat echter niet bij hermelijnen mogelijk is omdat zij een vloeiende demarcatielijn hebben. (© E. van Maanen).
Ter vergelijk, een man hermelijn in de Mostela. (©E. van Maanen)
Een verscheidenheid aan kleine zoogdieren – waaronder veel woel- en gewone muizen maar soms ook spitsmuizen, een vogel of reptiel – komen in een Mostela. (© E. van Maanen)
Werken met een Mostela vergt veel geduld en ‘ziften’ door vaak heel veel videobeelden van ‘muizen’. (©E. van Maanen)
Interessante bijvangst van een ringslang in een Mostela. (©J. Mos)